| Kode | Initialverdi | Beskrivelse |
|---|---|---|
| Annen årsak | Brukes i Veg stengt, Bru stengt, Tunnel stengt, Ferje stengt. Punkt eller strekning der bruddårsak ikke dekkes av det forhåndsdefinerte utvalget. | |
| Bilberging (Vogntog) | Brukes i Veg stengt. Brukes der det er eller forventes økt forekomst av fastkjørte vogntog, for eksempel i bratte stigninger vinterstid. | |
| Brann (i objekter på/nær vegen) | Brukes i Tunnel stengt eller Veg stengt. Brukes i tunneler eller der vegen ligger nært opp til objekter som kan forårsake storbrann som fører til langvarig stengt veg, for eksempel prosessindustri. Bensinstasjoner og industriområder generelt skal ikke kartlegges her. Brukes kun i særskilte tilfeller. | |
| Dreneringssvikt | Brukes i Veg stengt. Brukes der det er skadde og/eller underdimensjonerte stikkrenner eller lukket drenering langs veg som erfaringsvis forårsaker overvann/flom ved store nedbørsmengder. | |
| Farlig gods ulykke | Brukes i Veg stengt. Brukes der det er spesielt høy risiko for ulykker med farlig gods, for eksempel i tilknytning til raffineri/industri. | |
| Flom | Brukes i Bru stengt eller Veg stengt. Brukes for bruer, ev. tunneler eller der det er veg langs vassdrag som erfaringsvis er utsatt for flom ved store nedbørsmengder og/eller snøsmelting, eller ved flom i sidebekker på grunn av ekstremnedbør. | |
| Fundamenteringssvikt | Brukes i Veg stengt. Brukes der det er økt sannsynlighet for brudd i vegfundamenteringen pga. utvasking etter store nedbørsmengder, slitasje fra tungtrafikk, dårlige grunnforhold eller andre årsaker. | |
| Høyde - lengde - bredde - vekt | Brukes i Bru stengt, Veg stengt eller Tunnel stengt. Brukes der restriksjoner eller begrensninger kan føre til at kjøretøy som overstiger grensene kjører seg fast, eller skader/ødelegger infrastrukturen eller på annen måte stenger for annen trafikk. | |
| Nedfall fra fjellskjæring | Brukes i Veg stengt. Punkt eller strekning der det er fare for nedfall fra fjellskjæring. | |
| Skred jord | Brukes i Veg stengt. Punkt eller strekning som er spesielt utsatt for jordskred. Jordskred er raske utglidninger og bevegelse av vannmettede løsmasser i bratte skråninger, utenfor definerte vannveier. Høyt vanninnhold og oppbygging av vanntrykk i løsmassene er oftest den utløsende faktoren for jordskred. Dette skjer som følge langvarig nedbør, eller etter korte og intense regnskyll eller i kombinasjon med rask snøsmelting, se NVE's faktaark 2013-01 om Jordskred og flomskred. | |
| Skred kvikkleire | Brukes i Veg stengt. Punkt eller strekning med fare for kvikkleireskred der vegen ligger i eller nær et område med kvikkleire. | |
| Skred snø | Brukes i veg stengt. Punkt eller strekning som er spesielt utsatt for snøskred. | |
| Skred stein | Brukes i Veg stengt. Punkt eller strekning som er spesielt utsatt for steinskred. | |
| Snø | Brukes i Veg stengt, Tunnel stengt. Punkt eller strekning som er utsatt for snøfokk o.l. | |
| Stormflo | Brukes i Veg stengt, ev. Tunnel stengt, Bru stengt eller Ferje/ferjekai stengt. Brukes der det finnes lavtliggende punkt eller strekning som ligger slik til at det kan bli oversvømt ved stormflo. | |
| Strømbrudd | Brukes i Tunnel stengt, Ferje/ferjekai stengt, Veg stengt, Bru stengt. Brukes i tilknytning til mekaniske skilt, bommer, pumpesumper eller lignende, og kun der langvarige strømbrudd er av avgjørende betydning for funksjonsevnen til vegen, brua, tunnelen, ferjekaia. | |
| Ulykkespunkt/-strekning | Brukes i Veg stengt eller Tunnel stengt. Kartlegging av ulykkespunkt og -strekninger i VegROS skal være et supplement til allerede eksisterende ulykkespunkt i NVDB. Det som spesielt skal registreres er punkt eller strekninger der hyppig forekommende ulykker og utforkjøringer (som oftest uten personskade) er et tegn på potensielle framkommelighetsutfordringer slik de er definert i risikovurderingen i retningslinjene for VegROS. Lokal kunnskap er spesielt viktig i denne kartleggingen. | |
| Utglidning | Brukes i Veg stengt. Utglidning brukes også for å indikere en generell massebevegelse i en skråning og er ofte det første bruddet i et senere jordskred. Utglidninger oppstår i slakere terreng med finkornet, vannmettet jord og leire. De finnes gjerne på dyrket mark eller i naturlige skråninger i terrenget, særlig i de bratte sidekantene langs veier, elver, kunstige/modifiserte skråninger, langs jernbaner og i menneskeskapte fyllinger i bebodde områder. | |
| Vind | Brukes i Veg stengt, Bru stengt, eller Ferje/ferjekai stengt. Brukes for strekning som er spesielt sårbar for sterk vind som storm/orkan, for eksempel vinterstormer over fjelloverganger, eller store trær nær vegen som gir økt risiko for vindfall og dermed stengt veg ved sterk vind/storm. |
| Verdi | Navn | Beskrivelse |
|---|---|---|
| Annen årsak | Brukes i Veg stengt, Bru stengt, Tunnel stengt, Ferje stengt. Punkt eller strekning der bruddårsak ikke dekkes av det forhåndsdefinerte utvalget. | |
| Bilberging (Vogntog) | Brukes i Veg stengt. Brukes der det er eller forventes økt forekomst av fastkjørte vogntog, for eksempel i bratte stigninger vinterstid. | |
| Brann (i objekter på/nær vegen) | Brukes i Tunnel stengt eller Veg stengt. Brukes i tunneler eller der vegen ligger nært opp til objekter som kan forårsake storbrann som fører til langvarig stengt veg, for eksempel prosessindustri. Bensinstasjoner og industriområder generelt skal ikke kartlegges her. Brukes kun i særskilte tilfeller. | |
| Dreneringssvikt | Brukes i Veg stengt. Brukes der det er skadde og/eller underdimensjonerte stikkrenner eller lukket drenering langs veg som erfaringsvis forårsaker overvann/flom ved store nedbørsmengder. | |
| Farlig gods ulykke | Brukes i Veg stengt. Brukes der det er spesielt høy risiko for ulykker med farlig gods, for eksempel i tilknytning til raffineri/industri. | |
| Flom | Brukes i Bru stengt eller Veg stengt. Brukes for bruer, ev. tunneler eller der det er veg langs vassdrag som erfaringsvis er utsatt for flom ved store nedbørsmengder og/eller snøsmelting, eller ved flom i sidebekker på grunn av ekstremnedbør. | |
| Fundamenteringssvikt | Brukes i Veg stengt. Brukes der det er økt sannsynlighet for brudd i vegfundamenteringen pga. utvasking etter store nedbørsmengder, slitasje fra tungtrafikk, dårlige grunnforhold eller andre årsaker. | |
| Høyde - lengde - bredde - vekt | Brukes i Bru stengt, Veg stengt eller Tunnel stengt. Brukes der restriksjoner eller begrensninger kan føre til at kjøretøy som overstiger grensene kjører seg fast, eller skader/ødelegger infrastrukturen eller på annen måte stenger for annen trafikk. | |
| Nedfall fra fjellskjæring | Brukes i Veg stengt. Punkt eller strekning der det er fare for nedfall fra fjellskjæring. | |
| Skred jord | Brukes i Veg stengt. Punkt eller strekning som er spesielt utsatt for jordskred. Jordskred er raske utglidninger og bevegelse av vannmettede løsmasser i bratte skråninger, utenfor definerte vannveier. Høyt vanninnhold og oppbygging av vanntrykk i løsmassene er oftest den utløsende faktoren for jordskred. Dette skjer som følge langvarig nedbør, eller etter korte og intense regnskyll eller i kombinasjon med rask snøsmelting, se NVE's faktaark 2013-01 om Jordskred og flomskred. | |
| Skred kvikkleire | Brukes i Veg stengt. Punkt eller strekning med fare for kvikkleireskred der vegen ligger i eller nær et område med kvikkleire. | |
| Skred snø | Brukes i veg stengt. Punkt eller strekning som er spesielt utsatt for snøskred. | |
| Skred stein | Brukes i Veg stengt. Punkt eller strekning som er spesielt utsatt for steinskred. | |
| Snø | Brukes i Veg stengt, Tunnel stengt. Punkt eller strekning som er utsatt for snøfokk o.l. | |
| Stormflo | Brukes i Veg stengt, ev. Tunnel stengt, Bru stengt eller Ferje/ferjekai stengt. Brukes der det finnes lavtliggende punkt eller strekning som ligger slik til at det kan bli oversvømt ved stormflo. | |
| Strømbrudd | Brukes i Tunnel stengt, Ferje/ferjekai stengt, Veg stengt, Bru stengt. Brukes i tilknytning til mekaniske skilt, bommer, pumpesumper eller lignende, og kun der langvarige strømbrudd er av avgjørende betydning for funksjonsevnen til vegen, brua, tunnelen, ferjekaia. | |
| Ulykkespunkt/-strekning | Brukes i Veg stengt eller Tunnel stengt. Kartlegging av ulykkespunkt og -strekninger i VegROS skal være et supplement til allerede eksisterende ulykkespunkt i NVDB. Det som spesielt skal registreres er punkt eller strekninger der hyppig forekommende ulykker og utforkjøringer (som oftest uten personskade) er et tegn på potensielle framkommelighetsutfordringer slik de er definert i risikovurderingen i retningslinjene for VegROS. Lokal kunnskap er spesielt viktig i denne kartleggingen. | |
| Utglidning | Brukes i Veg stengt. Utglidning brukes også for å indikere en generell massebevegelse i en skråning og er ofte det første bruddet i et senere jordskred. Utglidninger oppstår i slakere terreng med finkornet, vannmettet jord og leire. De finnes gjerne på dyrket mark eller i naturlige skråninger i terrenget, særlig i de bratte sidekantene langs veier, elver, kunstige/modifiserte skråninger, langs jernbaner og i menneskeskapte fyllinger i bebodde områder. | |
| Vind | Brukes i Veg stengt, Bru stengt, eller Ferje/ferjekai stengt. Brukes for strekning som er spesielt sårbar for sterk vind som storm/orkan, for eksempel vinterstormer over fjelloverganger, eller store trær nær vegen som gir økt risiko for vindfall og dermed stengt veg ved sterk vind/storm. |
Vis TV02_BruddårsakSpesifikk i NVDB Datakatalog
| Navn | Innhold |
|---|---|
| asDictionary | false |
| codeList | https://raw.githubusercontent.com/vegvesen/NVDB-Datakatalogen/master/GML02_BruddårsakSpesifikk |
| SOSI_lengde | 40 |
| SOSI_navn | NVDB_02_BRUDDÅRSAKSPESIFIKK |